İNSANIN DEĞİŞMEYEN DOĞASI: FITRAT
Asım Cüneyd Köksal*
İnsanın değişmez bir doğası var mıdır? Başka şekilde soracak olursak, insanın tanımını değiştirebilir, insanın yapısını ve amaçlarını her devirde yeniden tanımlayabilir miyiz? Bu soruları İslâm açısından “fıtrat” kavramı çerçevesinde ele alabiliriz. Kur’ân-ı Kerîm’de ve hadislerde geçen fıtrat kavramı, insanın bir taraftan maddî yapısının belirlenmişliğini, yani belirli bir yapıya sahip olup ayrıca bu yapının her bir unsuruyla belirli amaçlara yönelmişliğini ifade ettiği gibi manevî olarak da tertemiz, dupduru, bozulmamış dini kabul etmeye elverişli, istidatlı olarak dünyaya gelmiş olduğunu belirtir.
“Fıtrat” kelimesi, Arapçada ilk olarak ilkten yaratmak anlamındaki F-T-R (فطر) maddesinden mastar olup yaratılışın ilk tarz ve